torsdag 27 augusti 2009

Svenska Standupgalan

"Det här ögonblicket kommer jag att minnas", tänkte jag. Jag stod någon meter bakom Fritte. Jag såg hans kala huvud bakifrån när han tog sats och sjöng refrängen till avslutningslåten. Runtomkring mig stod pristagare och medverkande på Svenska Standupgalan 2009 och höll om varann. Jag har inget fotografiskt minne, men just den här bilden och den här känslan vet jag att jag aldrig kommer att glömma.

Petra Mede sjunger ut.
Jag hade kul på scen hela tiden i tisdags. Och jag hade kul när jag stod vid sidan. Robin Paulsson visade på ett tidigt stadium hur standup ska se ut, och kvällen var full med roliga tal av pristagarna. Jag gratulerar i första hand de som jag tror kan läsa min blogg: Aron Flam (Årets Nykomling), Jonatan Unge (Tändstickan) och Petra Mede (Årets Kvinnliga Komiker). I andra hand gratulerar jag dem som jag inte tror läser min blogg: Peter Wahlbeck (Årets Manliga Komiker), Norra Brunn (Hederspriset) och Kanal 5 (Årets Skrattstock).
Jag blev väldigt glad i våras när Özz Nûjen berättade att Stockholm Live-gänget hade beslutat att jag och Fritte åter skulle få förtroendet att vara värdar för galan. Det är verkligen ett hedersuppdrag. Här vill jag passa på att hålla mitt eget lilla tacktal. Först och främst vill jag tacka Stockholm live-gänget och Bokastandup för att jag och Fritte fick leka med galan även i år. Och sen vill jag tacka alla som hjälpte till att göra galan till vad den blev.
Jag vill tacka Kristoffer Jonzon som skrev musiken, och hans medmusikanter Rasmus och Staffan som hjälpte till att framföra den. Och jag vill tacka de medverkande skådespelarna: Zeid Andersson, Johan Glans, Aron Flam, Petter Bristav, Karin Adelsköld, Özz Nûjen, Jakob Öqvist och Janne Westerlund.

Fyra komiker och en agent. Aron Flam, Jonatan Unge, Petra Mede, Maria Olanders och Peter Wahlbeck.
Jag gick hem förhållandevis tidigt. Jag och Marja gick och la oss vid tvåtiden. I skydd av mörkret pratade vi om känslor och skillnaden mellan att vara ihop och att "dejta exklusivt". Det slutade med att vi blev ihop. Jag har inget fotografiskt minne, men jag kommer alltid att minnas det ögonblicket.

5 kommentarer:

Fritte Fritzson sa...

Det här va förbanne mig det finaste jag läst sen jag...inte konfirmerade mig, för det var en jävla skitgrej som jag borde ha hoppat över. Men det finaste jag läst sen jag första gången kom till slutet på "Sagan om konungens återkomst" och Bilbo, Gandalf och Frodo lämnar Midgård i ett alvskepp. Nu får jag sluta jag är helt sentimental och gråtmild. På riktigt.

Martin Krantz sa...

Det kom inte som någon överraskning - men nu blev jag glad. All lycka till er båda.

Karin sa...

Helt underbart. Hurra för kärleken!

Anonym sa...

Så vackert och fint, jag blir glad i hela kroppen. Jag ser verkligen fram emot att träffa Marja men jag vill att du kollar så att hon inte har mens innan hon kommer hem till oss.
Kram Sara

Erika sa...

Känns som om jag varit med nästan från början... Eller i alla fall spridit rykten...