tisdag 17 augusti 2010

Anders vet mest



Anders Rayner jobbar i biljettkassan på Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm. Bland Rikets Sals läsare är han också känd som mannen bakom den humoristiska spänningsserien Fågelmannen. Jag lärde känna Anders i mitten av nittiotalet när han pluggade i Lund. I likhet med alla andra tyckte jag genast mycket om Anders. Hans lågmält underfundiga humor var alltid lika roande, och det kändes alltid kul att prata med honom. Anders har en ödmjuk stil som utstrålar trygghet, och det gör att man lätt trivs i hans sällskap.
Därför är det busenkelt att bli glad för hans skull när han dyker upp i TV-rutan och medverkar framgångsrikt i olika frågesportsprogram. I bland annat
Jeopardy och Vem vet mest har han vunnit sammanlagt cirka 110 000 kr.
Som första blogg i Sverige kan jag presentera en intervju med Anders.



Tycker du att frågesportsprogram är bra underhållning?


Det är det väl. Det är enkel underhållning. Spännande och enkelt att producera. Det finns väl en anledning till att det är en programform som har haft väldigt mycket tittare och hängt med under så lång tid.

Brukar du titta på frågesportsprogram på TV?
Nej. Aldrig, i stort sett. Jag gjorde det ibland innan jag själv var med. Men nu känns det tråkigt. Det känns frustrerande att inte få vara med själv.

Hur gör man för att medverka i frågeprogram på TV?
Man håller ögonen öppna för att se när de söker deltagare. Man kan hitta sådan information på internet, lappar som är uppsatta, eller i en blänkare i en tidning vid TV-tablån. Så fort jag ser något sådant kastar jag mig på telefonen.
Och det ena kan ge det andra när man är med i ett program och tävlar. Då kan man träffa folk som tipsar om andra program.

Varför är du med i tävlingsprogram? Är det för pengarna eller för äran?

75 % för pengarna, 25 % äran.


Är du nervös när du tävlar?
Innan kamerorna sätts på är jag nervös. Men sen är jag bara fokuserad.

Även om man vet något så kan det vara svårt att få fram svaret under tidspress. Har du något tips som löser det problemet?

Jag har själv aldrig varit med om det. Och där har jag en fördel i sådana här sammanhang.
Det enda tipset jag kan ge är att vara fokuserad när man tävlar. Att inte tänka på något annat än själva frågan.

Vilka andra tips har du till någon som skulle vilja tävla i ett frågesportsprogram?
Det är viktigt att ha inställningen att göra allt man kan för att vinna.
Och om det är ett program där man ska trycka på en knapp för att få svara så är det viktigt att få in rätt timing. Om man trycker för snabbt missar man chansen. Och det kan jag bli stressad av. Därför är det viktigt att försöka få in känslan, så att man kan trycka i rätt millisekund.





Ibland kan frågor vara klurigt formulerade. I Vem vet mest löd en fråga ”Vad heter huvudstaden i landet där Angela Merkel är Förbundsordförande?”. När jag såg programmet hann jag bara tänka ”Tyskland” eftersom jag missade att programledaren faktiskt frågade efter huvudstaden. Hur gör man för att hålla huvudet kallt?


Man måste vara fokuserad. Och man måste vara beredd på att vissa frågor är skrivna för att luras. Det är smart att kolla in programmet på förhand så att man lär sig formen. När jag var med i Deal or no deal och kom till den delen där man ska öppna luckor så körde på för långt. Många sa till mig efteråt att de flesta brukar stanna tidigare än vad jag gjorde. Så det är viktigt att skaffa sig en bild av hur det funkar.


Känner du till dina främsta konkurrenter? Har du koll på andra som brukar tävla i frågesportsprogram?

Nej. Jag har inte det. Men däremot har jag förstått att de som är med flitigast i sådana här program har koll. När jag var med i Vem vet mest så var det många bland de andra tävlanden som hade sett mig i Jeopardy. Och de hade koll på varandra också.
Nyligen blev jag uppringd av en tant som frågade om jag ville vara hennes livlina på Postkodmiljonären. Hon berättade att hon var pensionär och att hon hade varit med i alla frågesportsprogram. Det var smickrande att hon frågade just mig. Hon hade sett mig i Vem vet mest, och där är det många som tävlar. Så det finns många som hon hade kunnat ringa.


Du vann väldigt stort i Vem vet mest, med mer än dubbelt så mycket poäng än någon av de andra finalisterna. Hur känns det att vinna en sån seger?

Det känns väl på samma sätt som när man vinner ett 100-meterslopp. Det är en tävling, och man går in för att vinna. Och då känns det bra att man vinner.


Svävar du på små moln efteråt?

Om jag hade vunnit mycket pengar så hade jag nog gjort det. Om jag hade vunnit på Postkodmiljonären så hade jag gjort det. Som jag ser det så är den här sortens tävlingar det snabbaste sättet att förändra livet i en positiv riktning. Jag gör det ju mest för att jag är fattig, och jag är trött på att vara fattig. Jag har ju mycket större chans att vinna pengar på det här sättet än genom att spela på Lotto.


Är du rädd för att svara tokigt och göra bort dig?

Jag är nog inte det. När man måste svara på många snabba frågor så tror jag att alla som tittar fattar att man måste svara fel någon gång. Det känns lite retfullt att svara fel, men det är inte mer än så.
Då kan det väl vara värre om man får en enda fråga med lång betänketid. Men jag litar på att jag svarar rätt i så fall.


Vad tycker du om att tävla i lag? I ett quiz till exempel?

Du menar som ni gör på Tröls? Det skulle vara kul.
Däremot kan jag tycka att det är tråkigt att spela Trivila Pursuit på fester. Det kan lätt bli tävling istället för en kul stund. Och jag är rädd för att uppfattas som skrytsam, så därför aktar jag mig för att vara den där personen som föreslår att man ska spela ett sånt spel. Men på ett barquiz skulle det vara ett bra tillfälle att göra det. Men jag skulle aldrig gå runt och avbryta andra på en fest och föreslå en omgång Trivial Pursuit.

Hur gör du för att behålla din allmänbildning?

Jag läser dagstidningar noga. Och i viss mån kollar jag upp saker på wikipedia. Men det är bara några gånger i månaden -om jag kommer på att jag vill veta mer om något. Om nyheterna väcker frågor läser jag vidare om saken någon annanstans. Det är viktigt att läsa på om både högt och lågt. Allt från Nöjessidorna till Ledaren.

Har du en stor fördel av att vara allmänbildad till vardags?

Jag tycker att det är en jättestor fördel. Man kan skaffa sig en åsikt om allt, och ge sig in i diskussioner om många ämnen. När någon nämner att de ska åka någonstans på semester eller att de ska utbilda sig till något så finns det en stor chans att vi har något att prata om.
Jag tycker det är svårt med small talk. Men jag tycker att det är lätt med diskussioner där det krävs viss förkunskap.

Får man ligga mycket tack vare att man är allmänbildad?

Det är mer än fördel än en nackdel. I alla attitydundersökningar om vad som ger hög status så kommer allmänbildning högst upp på listan. Men det är så klart en nackdel om man är en sådan person som hela tiden propsar på att spela Trivial Pursuit på fester. Men nackdelen består ju inte i att man är allmänbildad. Då handlar det om andra egenskaper. Att man är en idiot.





Vad är allmänbildning för dig?


Att man snabbt kan skaffa sig en åsikt över ett brett spektra ämnen.
Det handlar inte om detaljkunskaper, då är man kalenderbitare. En kalenderbitare kan rabbla alla nobelpristagare -det kan inte jag. Däremot kan jag komma ihåg ett visst pris vid ett speciellt tillfälle, och koppla det till hur omvärlden såg på det. Jag kommer ihåg de stora sammanhangen.


Är vissa områden viktigare än andra? Är det viktigare att känna till geografi än popartister?

Nej, även de till synes oviktiga sakerna är viktiga. Jag är nyfiken även på sånt som anses vara lättviktigt, eller tråkigt. Jag är nyfiken på allt som spelar någon roll.


”Spelar någon roll” säger du. Betyder det att det är viktigt att värdera informationen för att man ska kunna vara allmänbildad?

Ja. Om jag läser en nyhetsartikel så vaskar jag snabbt fram vad som är värt att komma ihåg. Det är lättare att snappa upp detaljkunskaper när man kan andra fakta och förstår sammanhang. Om man läser om en portugisisk koloni, till exempel Angola, så kan man sen också förstå att Moçambique har varit en portugisisk koloni genom att lägga märke till hur namn stavas.


Ser du ner på människor som saknar allmänbildning?

Nej (skratt). Fast jag kan tycka att det är tråkigt med människor som inte är nyfikna, och som är ointresserade av sin omgivning. Annars har jag väldigt stor förståelse för att folk inte har lika bra minne som jag. Det är ju inget man kan välja.

Filmen Quiz Show skildrade en TV-skandal i Amerika på 50-talet där deltagare i frågesportsprogram fick reda på svaren i förhand. TV-bolaget höjde sina tittarsiffror eftersom publiken ville se smarta människor, och deltagarna tjänade på det genom att få vinstpengar. Skulle du ha gått med på att göra en sådan deal?

Om priset hade varit det rätta så hade jag gjort det.
Men om jag hade chansen att vinna mer genom ärligt spel så hade jag inte gjort det. Jag hade inte spelat safe. Jag satsar hellre allt för att vinna mer.

I vilken stad mördades den turkisk-armeniske journalisten Hrant Dink den 19 januari 2007?
Istanbul… Tror jag.
Den frågan kändes som en slamkrypare när jag fick den i Vem vet mest. Den verkade för enkelt eftersom han var turk… Men jag gissade rätt då med.


Inga kommentarer: