måndag 20 december 2010

Tacktal

För att vara på den säkra sidan och slippa improvisera fram något ogenomtänkt så har jag förberett ett tacktal ifall Kung Kobra vinner kvällens säsongsfinal på Tröls quiz.
Kära medtävlande,
Ja, jag kallar er medtävlande, för att jag tycker att ordet motståndare inte bara har en vissen klang, utan dessutom är direkt missvisande. Vi må alla vara uppdelade i olika lag och bindas av spridda lojaliteter, men vad vore vi egentligen utan varandra?
Det tillhör tävlingens natur att ett fåtal ska segra, och ett flertal bittert förlora. Men jag hoppas och tror att vi allihop ser oss själva, och varandra, som segrare i detta kunskapsspel. De frågor vi inte kan svaret på erbjuder oss ett tillfälle att lära oss något. Och visst, det är en fåfäng strävan att försöka få grepp om den spretiga galna värld vi lever i. Men det är väl ändå det som förenar oss? Att vi hyllar livet genom att fortsätta vara nyfikna på vår omvärld. Och varje quizkväll på Tröls sjunger vi omvärldsorienteringens lov. Ja, jag vill kalla oss alla vinnare.
Det här är fjärde gången som Kung Kobra vinner säsongsfinalen av quizet på Tröls. Och sanningen att säga så är det på vissa sätt inte lika spännande att vinna nu som det var första gången. Men att tävla i quiz är lite grann som att ha älska med en livspartner. Visst försvinner snart kittlingen av nyhetens behag, men med tiden växer det fram en djupare kärlek som låter alla inblandade att växa som människor.
Jag vill passa på att lyfta fram ett par lag som har stått oss nära, och hjälpt oss att utvecklas. Nya för säsongen är Lag Möbius. Ni består ju till mångt och mycket av människor som vi känner och uppskattar från andra sammanhang. Det känns härligt att se att ni på mycket kort tid har seglat upp som oerhört starka. Jag blir inte förvånad om vi ser får se er som säsongssegrare någon gång. Jag blir snarare förvånad om vi inte får göra det.
Special Defects har historiskt sett varit Kung Kobras största hot. Det här har inte varit er starkaste säsong. Men ni får inte tro att det betyder att era tidigare insatser är glömda. Ni har mer än något annat lag tvingat oss att anstränga oss lite extra, och det vill vi tacka er för.
Men just nu är det 214 Hellriders som sporrar oss allra mest. Mången gång ser vi oss besegrade av detta härliga gäng ungdomar. Ibland springer ni före oss, och ibland strax bakefter. Men jakten på prestigefylld allmänbildning är ett långdistanslopp. Och i slutändan tävlar man bara med sig själv. Hur som helst så vill jag ge er ett tack för att ni gång på gång skänker oss ödmjukhetens gåva.
Slutligen vill jag passa på att tacka Jessika. År efter år arrangerar du quiz varannan vecka. Och så länge det inte kretsar kring Formel 1 så är det ständigt varierande och fantasifullt. En bra quizfråga är en fråga som ingen enskild i laget kan svaret på, men som är fullt möjligt att besvara rätt genom att man tillsammans lägger ihop sina kunskaper och resonerar på ett kreativt och öppensinnigt sätt. Quizet på Tröls är fullt med sådana frågor. Tack, Jessika, och tack alla kära medtävlande.

1 kommentar:

Teresa sa...

Fantastiskt tal! Det är tur att du kommer att få anledning att läsa det ikväll också.